لزوم عایق کاری پل ها

پل‌ها از سازه‌های مهم در شهرهای بزرگ و در واقع كلید ارتباطی سامانه حمل و نقل زمینی محسوب می‌گردد. علاوه بر این در دوره هخامنشیان نشانه‌هایی از وجود پل بر روی بین النهرین (دجله و فرات) وجود داشته که نشان دهنده تمدن و فرهنگ ایرانیان و نیز توجه به پل سازی بوده است. از سوی دیگر طراحی و ساخت پل‌های بتنی و همچنین بحث عایق کاری آن از اهمیت ویژه‌ای نزد مهندسان برخوردار می‌باشد.

 

اهمیت عایق کاری پل‌های شهری

۱- هزینه مالی برای احداث هر پل بسیار سنگین می‌باشد.
۲- اهمیت ویژه پل‌ها در شبکه حمل ونقل به لحاظ رفت وآمد شهری
۳- تعمیر و نگهداری پل‌ها بسیار پیچیده و هزینه بر می‌باشد.

در این مقاله انواع روشهای عایق کاری پل‌ها و روش‌های اجرا به طور خلاصه مطرح می‌شود . روش قیرگونی به طور مفصل معرفی شده و ضمن بررسی شرایط و محدودیت‌های آن، تجهیزات ونیروی انسانی مورد نیازبرای کاربرد این روش مطرح می‌گردد. همچنین مسائل کلیدی در مورد اجرای ایزوگام مطرح می‌گردد.

 

روشهای عایق کاری پل‌ها: 

۱- قیرگونی
بعد از بتن ریزی سطح پل‌ها و خشک شدن آن معمولا ترکهای کم عمقی بر روی بتن ایجاد می‌شود. ابتدا باید این ترکها با خمیر ماستیک گرفته شود و هنگامی که خمیر به طور کامل خشک شد باید سطح پل با جارو نظافت شود به نحوی که کمترین سنگ ریزه‌ای در سطح آن نباشد بعد از نظافت یک لایه قیر نرم توسط استاد کار ماهر بر روی سطح بتن کشیده و دقت شود تمامی نقاط سطح سیمان قیر اندود شده باشد و پس از آن استاد کار دیگر باید گونی مخصوص را روی سطح قیر پهن کرده و بندهای آن را با قیر امولیسیون جوشکاری دهد بعد از این مرحله 2 بار قیر مخلوط باید روی گونی کشیده شود البته قیر نرم و سفت به میزانی باید مخلوط شود که دارای کمترین چسبندگی باشد بدین معنی که میزان قیر سفت آن کم نباشد.

۲ایزوگام
اجرای ایزوگام در پل‌ها حساسیت بیشتری نسبت به سایر سازه‌های ساختمانی دارد، به طوری که گاهی اوقات روش درست نصب ایزوگام عامل تعیین‌کننده در ماندگاری پل خواهد بود. مانند روش اول بعد از بتن ریزی پل و خشک شدن آن یک لایه قیر نرم برای بهتر چسبیدن ایزوگام روی سطح بتن می‌کشیم سپس اقدام به نصب ایزوگام ساده (بدون فویل) می‌کنیم.

طبیعی است که عایق کاری پل قبل از آسفالت شدن به دلیل جلوگیری از نفوذ آب به بتن و فرسودگی آن نقش بسیار مهمی در عمر بتن پل و ماندگاری آن دارد.