آسفالت

  • /
  • خدمات
آسفالت

آسفالت

آسفالت ماده‌ای ترکیبی است که از مخلوط کردن شن و ماسه و قیر ساخته می‌شود و در ساخت جاده، باند فرودگاه و پشت بام ساختمان‌ها به کار گرفته می‌شود.

 

انواع آسفالت

آسفالت با توجه به نحوه کاربرد و اختلاط، به سه دسته آسفالت گرم-آسفالت حفاظتی وآسفالت سرد تقسیم می‎شود. 

 

آسفالت گرم

آسفالت گرم به آن دسته از آسفالت‌هایی اطلاق می‌گردد، که در آن‌ها قیر و مصالح سنگی گرماگرم مخلوط شوند و گرماگرم پخش و متراکم گردند.

انواع آسفالت گرم

آسفالت گرم مصرفی در قشرهای روسازی راه، به شرح انواع زیر است.

  • آسفالت رویه (توپکا): آسفالت رویه آخرین قشر بتن آسفالتی است که در تماس مستقیم با بارهای وارده از ترافیک و عوامل جوی محیط قرار می‎گیرد. آسفالت رویه طوری طراحی و اجرا می‎گردد که تحمل بارهای وارده را داشته و در مقابل اثرات سوء آب، یخبندان و تغییرات درجه حرارت، مقاومت کرده و دوام آورد.
  • آسفالت آستر (بیندر): این قشر بتن آسفالتی ، بین قشر رویه و قشر اساس قیری و در صورت عدم وجود قشر اساس قیری ، بین قشر رویه و قشر اساس سنگ شکسته قرار می‎گیرد.
  • اساس قیری: این قشر به عنوان اولین قشر روسازی بتن آسفالتی می‎تواند مستقیماً روی قشر زیراساس و یا اساس قرار گیرد . اساس قیری دارای دانه بندی درشت تر و مقدار قیر آن کمتر از آسفالت آستر و رویه می‎باشد.
  • ماسه آسفالت: ماسه آسفالت از اختلاط ماسه شکسته و یا ماسه طبیعی شسته و یا مخلوطی ا ز این دو با قیر تهیه می‎گردد. ماسه آسفالت را می‎توان در قشرهای به ضخامت حداقل 15 میلیمتر و بیشتر پخش و اجرا کرد. از ماسه آسفالت به عنوان قشر تسطیح آسفالت‎های قدیمی (قبل از روکش) نیز استفاده می‎شود.
  • آسفالت متخلخل: این آسفالت از ا ختلاط قیر خالص اصلاح شده با مصالح سنگی صد در صد شکسته دارای دانه بندی باز در کارخانه آسفالت گرم تهیه و با ضخامت حدود 25 تا 40 میلیمتر اجرا می‎شود. فضای خالی این آسفالت گرم بعد از کوبیده شدن در سطح راه ، حدود 20 درصد است. این قشر، جزء سیستم روسازی محسوب نمی‎شود و نمی‎توان از آن بعنوان قشر جایگزین رویه اصلی استفاده کرد.

 

آسفالت حفاظتی

پخش قیر در راه‎های خاکی ، شنی، آسفالتی و بتنی و بلافاصله پخش سنگدانه بر روی آن ، یا قیرپاشی بدون سنگدانه و یا استفاده از مخلوط‎های آسفالتی پیش ساخته از نوع دوغاب قیری (اسلاری سیل) و یا میکروسرفیسینگ آسفالت حفاظتی نامیده می‎شود.ضخامت این نوع رویه سازی، حداکثر 25 میلیمتر است که جزء سازه باربر روسازی راه محسوب نمی‎شود و عملکرد سازه‎ای ندارد. در آسفالتهای حفاظتی از قیرهای محلول، قیراب هها و یا قیرهای خالص با کندروانی کم استفاده میشود.

دامنه کاربرد آسفالت حفاظتی

آسفالت‎های حفاظتی برای غیر قابل نفوذ کردن بستر راه، افزایش مقاومت سایشی و لغزشی آن و نیز بهسازی موقت رویه‎های موجود آسفالتی و بتنی مورد استفاده قرار می‎گیرد. این نوع رویه سازی به علت سرعت و سهولت اجرا و نیاز محدود به ماشین آلات و تجهیزات آسفالتی، در مقایسه با آسفالت گرم، بسیار مقرون به صرفه است.

انواع آسفالتهای حفاظتی

آسفالت‎های حفاظتی به شرح زیر تقسیم بندی می‎شود و هر یک به منظور خاصی مورد استفاده قرار میگیرد

  • سطحی یک یا چند لایه‎ای
  • سیلکوت‎ها یا اندودهای آ ب بند
  • مخلوط‎های آسفالتی قیرابه‎ای مانند دوغاب قیری و میکروسرفیسینگ
  • غبارنشانی و روغ ن پاشی راه (جلوگیری از گردوغبار و تثبیت را ههای خاکی)

 

آسفالت سرد

آسفالت سرد از اختلاط سنگدانه‎ها با قیرهای محلول یا قیرآبه‎ها در دمای محیط تهیه و در همین دما پخش و متراکم می‎شود . سنگدانه‎ها در زمان اختلاط با قیرابه می‎تواند مرطوب باشد ولی با قیرهای محلول , در دمای محیط و یا تحت اثر حرارت باید خشک شده باشد.مخلوط‎های آسفالت سرد که با قیرهای محلول غلیظ مانندMC-3000 یا SC-3000 تهیه می‎شود، عملا مانند آسفالت گرم باید در درجه حرارت 95 درجه سانتیگراد یا بیشتر با قیر مخلوط شده و در محدوده همین دما، پخش و متراکم شود .آسفالت سرد را می‎توان در مسافت‎های زیاد حمل و سپس پخش کرد و یا آن را در کارگاه انبار نمود و بعدا مورد استفاده قرار داد.

دامنه کاربرد آسفالت سرد

آسفالت سرد در کلیه لایه‎های روسازی کاربرد دارد مشروط بر آن که تمام ضوابط و معیارهای طراحی و محدودیت‎های ترافیکی مسیر رعایت شده باشد. این نوع آسفالت در قشرهای رویه، آستر و اساس قیری برای ترافیک سبک و متوسط و در قشر اساس قیری برای ترافیک سنگین و خیلی سنگین می‎تواند مورد استفاده قرار گیرد.

انواع آسفالت سرد

آسفالت سرد را برحسب روش تهیه و اجرا می‎توان به دو دسته آسفالت سرد کارخانه‎ای و آسفالت سرد مخلوط در محل تقسیم کرد.

  • آسفالت سرد کارخانه‎