اجزای تشکیل دهنده ایزوگام

تعریف

این نوع عایق محصولی است تشکیل شده از تیشو (فلت الیاف شیشه مسلح) و پلی‌استر و قیری که با پلیمرهای مخصوصی اصلاح شده است.

متشکل از دو لایه نمدی است که لایه زیرین از فلت الیاف شیشه و لایه رویین از جنس منسوجات پلی‌استر می‌باشد، این دو لایه بوسیله مذاب قیر اصلاح شده با مواد پلیمری اشباع می‌گردد، به هنگام بسته بندی برای جلوگیری از چسبندگی هر طرف عایق با مواد ریزدانه و یا فیلم پلاستیکی روکش می‌گردد .

در اینجا لازم است که مشخصات استاندارد بعضی از مواد اولیه عایقهای مذکور را بیان کنیم. منسوج پلی‌استر که بعنوان لایه اشباع شونده از مذاب قیری در عایقهای رطوبتی پیش ساخته بکار می‌رود.

 

ویژگیهای پلی‌استر نیافته

  • منسوج باید ۱۰۰ % از پلی‌استر تولید شده باشد و سطح منسوج باید یکنواخت و نسبتاً صاف و هموار باشد .
  • منسوج در هنگام تا کردن، تکه تکه و پاره کردن باید نسبتاً عاری از ذرات و مواد خارجی قابل مشاهده باشد.
  • منسوج باید که در هنگام رول در دمای ۱۰ تا ۶۰ درجه سانتی گراد چسبندگی نداشته باشد .
  • وزن هر رول نباید از ۴۰ کیلوگرم تجاوز کند .
  • جذب شیره پلی‌استر باید یکنواخت ویکدست باشد .
  • رول‎ها باید به نحوی بسته بندی شوند که هنگام جابجایی اولاً باز نشوند، ثانیاً بسته بندی باید منظم و عاری از وجود هر گونه فرورفتگی یا برآمدگی در مقطع بیرونی باشد .
  • رول‎ها باید در یک لفاف کاغذی یا پلاستیکی بسته بندی شوند.

 

مشخصات اجزاء تشکیل دهنده عایق‎های پیش ساخته(ایزوگام)

قیر صنعتی 70-60

قیر مصرفی در ایزوگام قیر ۶۰/۷۰ است که ۶۰/۷۰ درجه نفوذ قیر می‌باشد. طریقه آزمایش به این صورت است که سوزنی به وزن ۱۰۰ گرم از ارتفاع مشخصی به درون قیر رها می‌شود. میزان نفوذ سوزن در مدت ۵ ثانیه، درجه نفوذ قیر را مشخص می‌کند. هر یک میلیمتر نفوذ درون قیر، ۱۰ درجه، نفوذ را بالا می‌برد.

 

مواد پلیمری به نام اتکتیک پلی پروپیلن (APP)

پلی‌استر سوزنی

پلی‌استرها موادی هستند که از الیاف مصنوعی بدست می‌آیند. برای تولید پلی‌استر، پنبه‌های مصنوعی تولید شده توسط غلطک‎های سوزنی به هم بافته می‌شود و به صورت پلی‌استر در می‌آیند. البته ضخامت پلی‌استرها متفاوت است.

فویل

ورق‌هایی از جنس آلومینیوم با ضخامت کم است که به راحتی حالت می‌گیرند. این ورق‌ها روی سطح ایزوگام قرار می‌گیرند و خاصیت انعکاس نور دارند و در هنگامی که هوا بسیار گرم است باعث جلوگیری از روان شدن و به اصطلاح شل‌شدن قیر و در نتیجه خرابی ایزوگام می‌شود. ضخامت فویل بین ۱۴ الی ۱۶ میکرون می‌باشد.

پودر تالک

که از آسیاب سنگ تالک بدست می‌آید و مانع چسبیدن لایه‌های رول ایزوگام می‌گردد. ودر بعضی از این عایقها پودر مس ۶۰۰ نیز بکار می‌رود .

تیشو نخ دار

تیشو موادی هستند شبیه به پشم شیشه که عمده خواص آنها را نیز دارا می‌باشند. تیشو، نام عایق‌های رطوبتی یک فلت از الیاف شیشه معدنی است که این فلت معمولاً با الیاف شیشه تقویت می‌شود.

پوشال

پوشال‌ها مواد پلاستیکی هستند که رشته رشته شده‌اند.

 

لایه‌های تشکیل دهنده ایزوگام

طبق استاندارهای  ایران اساساً نوع لایه‎های به کار رفته در تولید ایزوگام  ۲ نوع می‌باشد:

۱- ایزوگام تک لایه شامل پلی‌استر دوخته که این نوع ایزوگام به نسبت نوع دو لایه ظریف‌تر است و قابلیت انعطاف بیشتری دارد.(مخصوص پی ساختمان)

۲- ایزوگام دولایه شامل تیشو و پلی‌استر که این نوع ایزوگام ضخیم‌تر از نوع تک لایه بوده و دارای استحکام بیشتری می‌باشد.( مخصوص سطوح خارجی مانند پشت بام، بدنه استخر و تونلها)

 

شرکت خدماتی ایران ایزوگام فعال در زمینه خدمات ایزوگام، قیرگونی و عایق‎های رطوبتی توانایی انجام هرگونه فعالیت در زمینه عایق‎های رطوبتی و ایزوگام را دارد.