عایق کاری پی ساختمان

یکی از مشکلات اساسی که در اکثر سازه‌ها به چشم می‌خورد تماس با زمین نمناک و مشکل نم و رطوبت می‌باشد که در بعضی مواقع ضررهای جبران ناپذیری از جمله پوسیدن چوبها ، زنگ زدن آهن آلات ، تکثیر حشرات موزی و تورم لایه بیرونی گچ را به ساختمان وارد می‌نماید و تنها راه مقابله با ‎‎آن عایقکاری رطوبتی می‌باشد. البته عایقکاری که مستلزم اعمال دقت کافی و مصرف مصالح مرغوب باشد.


راههای جذب رطوبت به دیوار ساختمان

۱- نفوذ رطوبت از طریق زمین و پی ساختمان
در این حالت برای جلوگیری از پیشروی رطوبت باید دیوار را به میزان قلوه چینی بالا آورده و روی پی ساختمان را ابتدا سیمانکاری ،سپس اقدام به عایق کاری کنیم آنگاه دوباره دیوار چینی را از روی عایق شروع نماییم.

۲- نفوذ رطوبت از طریق بدنه ی دیوار
چنانچه ساکن مناطق پر بارش کشورمان باشیم با بارش مورب گونه باران در این نواحی ممکن است نم و رطوبت از طریق بدنه ی دیوار به داخل خانه نفوذ کرده و موجبات فرسایش و تخریب منزل شود . برای مقابله با این نمونه حتما باید بدنه خانه را از بیرون با عایق رطوبتی مانند قیر گونی یا ایزوگام بپوشانیم.


روشهای عایق کاری پی ساختمان

الف- نصب ایزوگام

طبق استاندارد عایق رطوبتی ایران این عایقها به دو دسته کلی تقسیم می‌شوند:
۱- عایق رطوبتی پیش ساخته مخصوص پی ساختمان ( ایزوگام پی )
۲- عایق رطوبتی پیش ساخته مخصوص سطوح خارجی مانند بدنه و پشت بام ( ایزوگام بام)

برای اجرای ایزوگام پی ساختمان ابتدا همانند شکل بالا سطح پی را قیر اندود نموده و پس از نصب عایق کاملاً دور لبه‌ها به وسیله کاردک مخصوص جوشکاری می‌گردد. 

نکته: برای عایق کردن پی به دلیل اهمیت آن از ایزوگام استاندارد ترجیحا ایزوگام دلیجان و از نوع ساده (بدون فویل) آن استفاده کنید.

ب- قیر گونی

قیرگونی متداول‌ترین عایق رطوبتی بعد از ایزوگام می‌باشد .برای قیر گونی پی ابتدا سطح پی را با قشری از قیر پوشانده سپس اقدام به پهن کردن یک لایه گونی بر روی آن می‌کنیم وبعد از این عمل سطح مورد نظر را با قیر مخصوص می‌پوشانیم.

از آنجا که قیمت ایزوگام نسبت به قیرگونی پایین‌تر می‌باشد برای جلوگیری از رطوبت، بیش از موارد دیگر و به صورتی رایج در ایران از ایزوگام استفاده می‌شود.