۱۱۷ هزار متر مربع عایق رطوبتی دلیجان صادر شد

عضو اتحادیه ایزوگام دلیجان گفت: ۱۱۷ هزار و ۳۳۰ متر مربع عایق رطوبتی مرغوب و استاندارد سال گذشته از این شهرستان به خارج کشور صادر شد.


حمید خلیلی روز شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: ارزش محموله‌های صادراتی عایق رطوبتی این شهرستان ۲۶۰ هزار دلار است.

وی گفت: محموله‌های صادراتی عایق رطوبتی به کشوهای افغانستان، تاجیکستان،پاکستان و عراق ارسال شده است.

خلیلی ادامه داد: وزن این محموله‌های صادراتی 465 تن و 270 کیلو گرم در 11 هزار و 733 رول است که از مبادی گمرکی کوهک، سرخس، شلمچه و پیرانشهر با مجوز بورس به کشورهای هدف صادر شد. 

عضو اتحادیه عایق رطوبتی دلیجان گفت: صادرات عایق رطوبتی از دلیجان در سال گذشته به دلیل کاهش قیمت ایزوگام روند روبه رشد داشت اما در فصل زمستان بازار راکد و تقاضا محدود شد به طوری که تنها یک محموله صادراتی عایق رطوبتی از این شهرستان صادر شد.

خلیلی بیان کرد: 50 درصد توان تولید یکصد شرکت تولیدی و صنعتی عایق رطوبتی دلیجان در سه ماه چهارم پارسال نیمه فعال و یا تعطیل بود.

وی یادآورشد: واحدهای تولید عایق رطوبتی دلیجان بیش از70 درصد محصول عایق رطوبتی کشور را تولید می‌کنند. 

خلیلی گفت: اقتصاد دلیجان به تولید عایق رطوبتی گره خورده و این واحدهای تولیدی سهم بسزایی در ایجاد شغلهایی مانند نصاب ایزوگام و فروشنده ایزوگام دارند. به طوری که یک هزار و 300 شغل مستقیم ایجاد کرده اند.

وی اضافه کرد: این صنعت با گره خوردن به صنایع بالادستی و کنار دستی نظیر عاملان فروش و حمل ونقل 35هزار نفر جمعیت را در سراسر کشور به طور مستقیم و غیر مستقیم مشغول به کارکرده است. 

سالانه حدود 50 میلیون متر مربع ایزوگام در شهرستان دلیجان تولید می‌شود.

عایق رطوبتی و یا ایزوگام لایه پیش ساخته‌ای است با پوشش مقاومی از قیر و الیاف مصنوعی که با گرما بر بستر بام چسبانده می‌شود و از نفوذ آب و رطوبت به محیط زیر خود جلوگیری می‌کند و به صورت رول با شیت در طول، عرض و ضخامت مورد نیاز و با پوششهای فلزی و ساده تولید می‌شود و عمر ایزوگام بطور میانگین 10 سال است.

شهرستان دلیجان از توابع استان مرکزی با 45 هزار نفر جمعیت در مسیر شاهراه اصلی استانهای جنوبی و شرقی با استانهای شمالی و مرکز قرار داردو تنها خوشه صنعتی کشور در تولید عایق رطوبتی است.

منبع: تی نیوز