کشف ۲۰۰ حلقه ایزوگام غیر استاندارد

ماموران اداره‌ استاندارد شهرستان سیرجان بیش از ۲۰۰ حلقه ایزوگام غیراستاندارد را کشف و ضبط کردند.

رییس اداره استاندارد سیرجان به پاسارگاد گفت: فروش ایزوگام در استان کرمان توسط یک گروه غیربومی صورت می‌گیرد که اکثرا با هم خویشاوند هستند. انبار ایزوگام متعلق به این افراد معمولا با منزل مسکونی‌شان یکی است و این موضوع ورود و بازرسی را برای بازرسان اداره استاندارد سخت کرده است.

به گفته‌ سیدمحمد یزدی‌میر‌مخلصونی، ورود به انبار این افراد به منزله‌ ورود به منزل مسکونی آن‌هاست و بدون اجازه‌ دستگاه قضایی امکان‌پذیر نیست و اکثر آن‌ها ایزوگام غیراستاندارد هم می‌فروشند.

یزدی ادامه داد: هفته‌ی گذشته بازرس اداره‌ استاندارد به یکی از واحدهای فروش و نصب ایزوگام در خیابان ۱۷ شهریور مراجعه و قصد بازرسی از ایزوگام‌های آن را داشت که صاحب این فروشگاه برخورد نامناسبی با بازرس ما داشت و از الفاظ نامناسبی استفاده کرد.

به گفته‌ یزدی پس از این اتفاق بازرس استاندارد، ماموران انتظامی شهرستان را در جریان قرار داده و پس از حضور ماموران انتظامی وارد انبار این فروشگاه می‌شوند. پس از بازرسی از این فروشگاه، با دو نمونه ایزوگام مشاهده شد که بر روی یکی از آن‌ها علامت استاندارد درج نشده بود و کد علامت استاندارد نمونه‌‌ دیگری که باید ۱۰ رقم باشد ۱۱ رقم بود.

یزدی ادامه داد: بیش از ۲۰۰ حلقه ایزوگام از این واحد جمع‌آوری و از فروشنده به واحد حقوق اداره کل استاندارد شکایت کردیم.

به گفته‌ی یزدی، ورود به منازل این افراد کار را برای ما دشوار کرده ‌است و ما با واحد بازرسی فرمانداری هماهنگ کردیم که اجازه‌ی ورود به انبار و فروشگاه‌های ایزوگام را بگیریم و از این به بعد بازرسی از آن‌ها با جدیت انجام می‌شود.

وی با اشاره به این موضوع که ایزوگام مشمول استاندارد اجباری است، گفت: ما بارها با شکایاتی مواجه شده‌ایم که فردی عنوان کرده که من از فلان فروشگاه، ایزوگام خریداری کرده‌ام و حالا سقف منزلم خراب شده است. وقتی ما از او قرارداد با فروشنده و یا فاکتور را می‌خواهیم آن‌ها می‌گویند فاکتور یا قرارداد ندارند. چگونه افراد چندین میلیون تومان هزینه می‌کنند ولی هیچ‌گونه مدرکی از فروشنده دریافت نمی‌‌کنند.

وی از شهروندان خواست نسبت به حقوق خود آگاهی داشته باشند و خودشان جنس با کیفیت از فروشندگان درخواست کنند.

وی افزود: شهروندان به هنگام خرید به علامت استاندارد و عدد ده رقمی زیر علامت استاندارد توجه کنند. شهروندان می‌توانند با ارسال کد ده رقمی زیر علامت استاندارد به شماره ۱۰۰۱۵۱۷ پیامک کنند و اطلاعات کالا برای آن‌ها ارسال می‌شود.

وی ادامه داد: استفاده از ایزوگام غیر استاندارد بسیار پر‌هزینه است و فرد علاوه بر از دست دادن پول خرید ایزوگام باید عایق رطوبتی را جمع‌آوری و اقدام به اجرای ایزوگام مجدد کند.

به گفته‌ یزدی آب زیر ایزوگام بی‌کیفیت جمع می‌شود و خسارت زیادی برای گچ و… به بار می‌آورد. ما از چند مورد ایزوگام غیراستاندارد که بر روی سقف منازل نصب شده بود بازدید کردیم که چند ماه پس از نصب، حباب‌حباب شده بود.

یزدی ادامه داد: بنا به گفته‌ یکی از فروشندگان او با یکی از شرکت‌های بزرگ در سیرجان قرارداد امضا کرده و به‌نظر می‌رسد این شرکت از ایزوگام‌های غیراستاندارد استفاده کرده است.

به گفته‌ رییس اداره استاندارد، فرماندار سیرجان به همه‌ شرکت‌های دولتی و زیر مجموعه‌ آن‌ها اعلام کرده که کارهای مشمول استاندارد را حتما از اداره استاندارد استعلام بگیرند و این اداره کمتر از یک روز پاسخ می‌دهد.

وی در توضیح ایزوگام غیراستاندارد هم گفت: قیر به کار رفته در ایزوگام غیراستاندارد، ناخالصی دارد و ضخامت لایه ایزوگام نیز کم است.

به گفته‌ی یزدی طبیعتا قیمت ایزوگام غیر استاندارد از ایزوگام استاندارد ارزان‌تر است ولی شهروندان باید بدانند خسارت ایزوگام غیراستاندارد به‌ مراتب بسیار بیشتر از خرید ایزوگام استاندارد است.

منبع: پاسارگاد نیوز