آیا پیمانکار این تونل که همزمان طراح و سازنده آن نیز بوده است، تونل را بدون عایق کاری تحویل داده بود یا خیر؟ گارانتی 5 ساله این تونل برعهده پیمانکار قبلی بوده است. حال با گذشت این زمان، آیا سقف تونل توحید باید سوراخ شده باقی بماند؟
عادت داریم به تمام علاجهایی که بعد از واقعه به آنها فکر میکنیم. علاجهایی که نمیدانم چه میشود که پیش از اتفاقهایی که امروزه، بارها و بارها شاهدشان بودیم، هستیم، – خواهیم بود؟- تونل توحید هم از همان اتفاقاتی است که هر ساله باید جای خود را در میان خبرها، گزارشها و مصاحبههای مختلف باز کند. هم به لحاظ ریزش و بارش و هم از لحاظ سوانح و تصادفاتی که در آن گریبان گیر بسیاری میشود. باید بگذارند که اتفاق بدی صورت بگیرد و بعد به فکر مرمت و ترمیم آن باشند. این بار میپردازیم به سوراخ سقف این تونل.
لرزه به تن رانندگان
خبر از آنجایی شروع شد که با قید کلمه «فوری» در میان اخبار دیگر جای گرفت. سقف تونل توحید سوراخ شد. به راحتی نوشته شد اما قرار گرفتن در شکافهای این تونل عریض و طویل به این راحتی نبود. شکافی که به عمق جان تمامی رانندگانی که مسیر خود را هر روزه از این تونل از این سر به آن سر انتخاب میکنند، تمام میشود. سال گذشته پوستههای این تونل خودنمایی خود را آغاز کرد. اما همه چیز به یک پوسته ختم نشد. بلکه پا را فراتر گذاشت و با شکافها، لرزه را به جان رانندگان انداخت. اردیبهشت امسال بود که خبر دیگری جهت بازدارندگی تردد خودروها منتشر شد. خبری که حکایت از شکاف بر پیکره این تونل داشت. سوژه ای که راه را برای بازدیدهای متوالی مسئولان باز کرد. تنها یک تابلوی عبور ممنوع، راه را بر رانندگانی که میخواستند ساعت 12 شب از این مسیر عبور کنند، میبست. اما این مسدود شدنها میتوانست وصله پینه درست درمانی بر تن خسته این تونل باشد؟
تزریق مواد
با رجوع به اتفاقات اردیبهشت، پورهاشمی، مدیر پروژههای تونل شهر تهران، عنوان کرده بود که این ترکها مربوط به سازه نیست و با فلز توسط خود مسئولان برای آب بندی ستونها به وجود آمده است. طول و عرض آن هم از این ستون به آن ستون متفاوت است. شکافهایی که هر یک با دیگری فرق دارد و روشهای کاری که برای بازبینی هر چه بهتر این شکافها اتخاذ شد. شکافها یکی پس از دیگری مورد بازبینی قرار گرفت. در اینجا تنها راهی که میتوانست راه حل مناسبی باشد، تزریق موادی برای آب بندی ستونها بود. حال در این میان بود که نقش آهکهای به وجود آمده در این شکافها، داستان دیگری را نقل میکرد. چون در طولانی مدت، اگر همراه آب املاح و مواد افزودنی مثل فاضلاب، افزوده میشد، مشکلاتی ایجاد میشد که کار را به تزریق اکسیری مقاوم در ستونها میکشانید.
کار از شکاف گذشت
اما کار با بازبینی یک شکاف و دو شکاف و شکافهای دیگر حل نشد. کار به جایی کشیده شد که خبر سوراخ شدن سقف تونل توحید را در بوق و کرنا کرد. خبری که بلافاصله تکذیب شد. اصلا کاری به تایید و تکذیب این خبر نداریم. به شدت و حدت آن هم. تنها نکته ای که در این میان وجود دارد، این است که آیا پیمانکار این تونل که همزمان طراح و سازنده آن نیز بوده است، تونل را ایزوگام نشده تحویل داده بود یا خیر؟ گارانتی 5 ساله این تونل برعهده پیمانکار قبلی بوده است. حال با گذشت این زمان، آیا سقف تونل توحید باید سوراخ شده باقی بماند؟ اصلی ترین سئوال این است که چرا باید سقف این تونل مهم سوراخ شود؟ فرضیههای زیادی در این میان مطرح بود. قنات همان حوالی و لوله کشی نادرست، آنطرف تر و زهکشی و ... . وقتی مطرح میشود که عمر مفید این طرح بزرگ عمرانی بالای صد سال است و جای هیچ نگرانی وجود نخواهد داشت، پس چرا در و دیوار این تونل دچار مشکلات عدیده ای میشود؟ قرار بود که جلوی هر گونه نفوذپذیری آب در این تونل گرفته شود. تنها حدود 4 ماه از این زمان نگذشته است که ...
قناعتی: باید ایزولاسیون میشد
ابوالفضل قناعتی، عضو شورای شهر تهران در این رابطه در گفتگو با خبرنگار اجتماعی روزنامه ابتکار میگوید: درابتدا باید بگویم که در کارهایی به این حساسی، باید دقتهایی از روز اول صورت بگیرد. یک بخشی از این اشتباهات به گردن مسئولان این پروژه است. بخشی دیگر را که البته من هم شنیده ام آن است که دکتر قالیباف بحث مشکلات اعتباری را مطرح کرده بود. البته من بعید میدانم که این موضوع را مطرح کرده باشند اما اگر هم گفته شده، بسیار اشتباه است. یک قسمت مشکلات به بحث اجرای ایزوگام تونل برمیگردد. اینطور که به گوش من رسیده است، گفته اند که چون پول نداشتیم نتوانستیم این تونل را در مقابل نشت آب عایق بندی کنیم. البته از نظر من این بحث منطقی نیست. وی در ادامه میافزاید: چون این مساله هم در میان سرمایه کلانی که برای این پروژه عظیم درنظر گرفته شده بود باید گنجانده میشد.
زهکشی نامناسب
تمام این مباحث در زمینه هزینهها مطرح شد. اما ابوالفضل قناعتی در زمینه شکل هندسی تونل میگوید: در بررسیهایی که توسط ما در سیستم هندسی پل صورت گرفت، ستونهای میانی پل از دو طرف تونل در ستونهای میانی حالت شیب دار دارند. در کنار بحث ایزوگام کردن این تونل، بحث زهکشی هم به میان میآید که روی تونل باید انجام میشد. در یک خانه مسکونی هم که در نظر بگیریم، در پشت بام آن باید شیب را طوری تعبیه کنند که آب به سمت ناودانها سرازیر شود. در این ستون هم باید بحث زهکشی را در نظر میگرفتند که آبهای سطحی و بارندگی به بیرون هدایت شود. سیستم اشتباه باعث میشود که آب از هر طرف وارد شود. حالا به غیر از پوسته، شکاف هم بوده است. این عضو شورای شهر تهران ادامه میدهد: روز جمعه زمانی که در حال عبور از این تونل بودم، آب زیادی را در تونل دیدم. در این خصوص باید با افرادی که مسئول این پروژه بودند، برخورد شود. چرا این تونل بعد از مدت کوتاه بخواهد شرایطش اینطور شود؟ آن هم در داخل شهر که باید از مشخصات فنی بالایی برخوردار باشد.
ضمانتها کافی نبود
اما مشکلات پای را فراتر میگذارد. محسن سرخو در این رابطه به خبرنگار اجتماعی روزنامه ابتکار میگوید: کاملا مشخص است که شهرداری این قراردادها را بسته است و حوزه معاونت عمرانی شهرداری باید ضمانت کافی را از پیمانکاران میگرفته که این کار را نکرده است. باید گزارشها را بین تحویل موقت و قطعی میگرفت. وقتی در قراردادی ساز و کار پیش بینی میشود که ضمانت نامه بانکی از پیمانکاران احذ شود و آنها باید در این زمینه در برابر تعهدات خود را پاسخگو باشند. ممکن است این مشکل فردا در پل صدر اتفاق بیفتدد. این که اتفاقی میافتد و ریزشی صورت میگیرد به خاطر عدم قیرگونی نامناسب است. حالا اینکه مقصر کیست و چطور و با چه سازو کارهایی باید ضمانتها گرفته شود بحث اصلی است. بخشی از تضامین پیمانکار باقی میماند و بهره برداری صورت میگیرد و مشخص میشود که مقصر اصلی کیست. این مبحث حتما در جلسه شورای شهر عنوان میشود.
عدم آمادگی برای یک بارش
پوسته تونل توحید سال پیش، شکافهای دیوارهها اردیبهشت امسال و حالا سوراخ شدن سقف، که میگویند آبی را سرازیر نکرده است اما ممکن است در آینده ای نه چندان دور به ریزش و بارشی عمیق بربخوریم. زمستان نزدیک است. قناتها و لوله کشیهای نامناسب اطراف همه یک طرف، حالا که منتظر بارش برف و باران هستیم، دلهره عبور از این تونل را نیز باید با خود همراه داشته باشیم؟ چه کسی باید پاسخگو باشد؟
منبع: تابناک
زمان ثبت: دوشنبه ۲ فروردین ۱۳۹۵ - ساعت ۱۴:۲۸