برند و شهرت عایق رطوبتی دلیجان به یغما می رود

 چند تن از مسوولان دلیجان معتقدند: این شهرستان تنها خوشه صنعتی کشور در تولید  ایزوگام است که محصولات آن در بازار مصرف دارای شهرت مخصوص است که به دلیل عدم نظارت برخی مسوولان، این برند به یغما می‎رود.

 آنان افزودند: تعدادی از واحدهای فرصت طلب در سایر نقاط کشور بدون داشتن مجوز لازم، محصولات بی کیفیت خود را به نام  ایزوگام دلیجان عرضه می‎کنند وبا ارائه محصول نامرغوب موجب گمراهی خریداران و تحمیل خسارت بر آنها می‎شوند. 

فرماندار دلیجان در این ارتباط گفت: صدور مجوزهای فراوان در این شهرستان ودر نقاط دیگر کشور برند این محصول را به خطر انداخته است.

ˈهادی فداییˈ افزود: با وجودی که در سراسر کشور عایق‎های رطوبتی را با نام دلیجان می‎شناسند اما تولید محصولات بی کیفیت توسط برخی از واحدهای غیر استاندارد، جایگاه دلیجان را از این نظر تهدید می‎کند.

وی ادامه داد: آوازه ایزوگام دلیجان آنقدر در درون و برون کشور پچیده که واحدهای عایق رطوبتی فعال در دیگر نقاط کشور برای عقب نماندن از قافله رقابت، با اقدامی غیر حرفه ای نام دلیجان، بر محصول خود می‎نهند.

فدایی با بیان اینکه استاندارد سازی عایق‎های رطوبتی دارای اهمیت بسیاری است، گفت: گر چه استاندارد ملی عایق رطوبتی ابلاغ شده و شرکت‎های تولیدی ملزم به رعایت آن شده اند اما عایق‎هایی در بازار مشاهده می‎شود که از کیفیت مطلوب و استانداردهای لازم برخوردار نیستند. 

وی افزود: به دلیل نا آگاهی برخی مصرف کنندگان نسبت به ویژگی‎های عایق رطوبتی مطلوب و مرغوب و نیز تبلیغات ناسالم برخی شرکت‎ها، مشکلاتی به وجود آمده است. 
وی اظهار کرد: با توجه به آلایندگی برخی واحدهای تولید ایزوگام در شهرستان، تا زمانی که مشکلات این واحدها حل نشود مجوز جدید کارخانه عایق‎های رطوبتی در دلیجان صادر نخواهد شد.

فدایی تصریح کرد: پیدایش عایق‎های رطوبتی تولید جدید که به ایزوگام شهرت یافته اند و همچنین با توجه به اینکه اجرای ایزوگام آسان می‎باشد. و به دلیل ویژگی‎های منحصربه فرد در برابر عایق بندی‎های رطوبتی با سابقه مثل آسفالت و قیر و گونی، توجه ویژه ای را در صنعت ساختمانی به خود جلب کرده اند، به طوری که استفاده از این نوع عایق‎های رطوبتی در مراحل مختلف ساختمان سازی‎ها اعم از پی و فونداسیون، ایزولاسیون دیوارها، سرویس‎ها، پشت بام، استخر و نیز در مکان‎های مختلف از جمله مرغداری‎ها رو به گسترش است. 

فرماندار دلیجان گفت: این شهرستان به عنوان یکی از 44 خوشه صنعتی کشور تعیین شده که بیش از سه دهه از آغاز فعالیت واحدهای صنعتی تولید عایق رطوبتی در آن می‎گذرد به طوری که صنعت و فناوری این حرفه توسط بسیاری از صنعتگران این شهر بومی سازی شده است. 

وی اظهارکرد: 70 درصد عایق مورد نیاز کشور به صورت متمرکز توسط 105واحد تولیدی فعال در این شهرستان تولید می‎شود.

وی، نزدیکی به پالایشگاههای اراک و اصفهان ،ارزانی هزینه و سهولت حمل و نقل با توجه به مجاورت با یکی از راههای جنوبی کشور و وجود صنایع پایین دستی مانند کارخانه‎های تولید الیاف مصنوعی و پلی استر را باعث برتری و حسن شهرت عایق رطوبتی تولیدی دلیجان در سراسر کشور وحتی خارج از کشورعنوان کرد.

دبیر انجمن عایق‎های رطوبتی استان مرکزی نیز گفت: برخی واحدهایی که در نقاط مختلف کشور راه اندازی شده اند، عایق رطوبتی غیر استاندارد وبی کیفیت تولید و از برند دلیجان نیزسوء استفاده می‎کنند. 

ˈابوالفضل حیدری ˈاضافه کرد: این تولیدات نامرغوب که بیشتر در حوالی استان تهران انجام می‎شود، با استفاده از برند دلیجان لطمه‎های جبران ناپذیری به این خوشه صنعتی کشور وارد می‎کند.

وی با بیان اینکه نظارتی بر تولید این کارخانه‎ها نمی‎شود، ادامه داد: تولید محصولات بی کیفیت ،استفاده از آرم استاندارد ، قیمت ایزوگام تولیدی پایین تر از تولیدات دلیجان و از همه مهمتر استفاده از برند دلیجان تهدیدی جدی برای عایق رطوبتی این شهرستان است. 
وی مدعی شد: فقط نظارت بر واحدهای تولید عایق‎های رطوبتی دلیجان و استان مرکزی انجام می‎شود و مابقی واحدهای تولیدی محصول مورد نظر در سایر نقاط کشور ازدایره نظارت بیرون هستند. 

وی گفت: امسال 14خط تولید عایق‎های رطوبتی، به علت نداشتن پروانه کاربرد علامت استاندارد، تولید بی کیفیت و کم فروشی در سطح استان مرکزی توقیف وجمع آوری شدند. 
وی اظهار کرد: 13 هزار و 130 مترعایق رطوبتی بی کیفیت در انبار این واحد تولیدی آماده ارسال به بازار مصرف بود که آن هم توقیف شد.

حیدری در بخش دیگری از سخنانش گفت: صادرات سالانه سه میلیون و 91 هزار و 627 کیلوگرم ایزوگام از دلیجان به خارج از کشور، دو میلیون و 170هزار دلار ارز آوری دارد. 
وی افزود: بخش عمده ای از عایق‎های رطوبتی دلیجان به کشورهای عراق، افغانستان، ارمنستان و پاکستان صادر می‎شود. 

رییس اداره صنعت، معدن و تجارت دلیجان نیز ضمن تایید تولید عایق رطوبتی غیر استاندارد و بی کیفیت در برخی نقاط کشور گفت: با تولید انبوه غیر استاندارد در دیگر نقاط کشور و استفاده از برند دلیجان به این صنعت لطمه‎های زیادی وارد شده است. 
ˈمجید طالبی ˈافزود: این اداره تنها در حوزه استحفاظی این شهرستان می‎تواند نظارت انجام دهد و بر خارج از این حوزه کنترلی ندارد. 

وی ادامه داد: تاکنون 70واحد تولید عایق رطوبتی در شهرستان دلیجان از استاندارد برخوردار شده اند و بقیه نیز تا پایان امسال دارای استاندارد خواهند شد. 

طالبی ، میزان تولید سالانه عایق رطوبتی این شهرستان را 80 میلیون مترمربع اعلام کرد و افزود: اکنون در شرایط حساس اقتصادی، واحدهای صنعتی عایق رطوبتی این شهرستان با اقتصاد مقاومتی به فعالیت ادامه می‎دهند. 

وی، از فراهم شدن مواد اولیه واحدهای صنعتی و تولیدی ایزوگام این شهرستان از کارخانه‎های صنعتی مستقر در دلیجان خبر داد و گفت: هشت واحد صنعتی تولید الیاف، 32 کارخانه پلی استر، دو واحد تولید ماشین آلات ایزوگام و هشت واحد پودر صنعتی مواد مورد نیاز صنعت عایق رطوبتی را تامین می‎کنند. 

وی اظهار کرد: این شهرستان موفق به کسب استاندارد ˈسی ایˈ (CE) اروپا برای حایز شدن شرایط صادرات محصول به کشورهای اروپایی شده است. 

طالبی ادامه داد: یکهزار و 300 فرصت شغلی در واحدهای صنعتی و تولیدی عایق رطوبتی این شهرستان به طور مستقیم فراهم شده است. 

منبع: خبرگزاری جمهوری اسلامی