تست ایزوگام

  • /
  • مقالات
تست ایزوگام

در شرکت های تولیدی ایزوگام دلیجان ، عایق رطوبتی بعد از گذشتن از مراحل مختلف به واحد آزمایشگاه جهت تست کیفیت محصول وارد می شود.در این آزمایشگاهها 2 نوع تست بر روی ایزوگام انجام می شود که به ترتیب زیر می باشد.

الف ـ تست مواد اولیه ایزوگام (قیر)
ب ـ تست محصول پایانی توسط (دستگاه کشش ،خمش و آون )


تست قیر ایزوگام:

در تعیین درجه نفوذ پذیری قیر ایزوگام ،قیر70*60 (منظور باید نقطه نرمی 60 تا 70 باشد) را در داخل دستگاه تعیین نقطه نرمی (ریمبوبال ) قرار می دهند . دستگاه ریمبوبال دارای دو حلقه است که داخل آن پر از قیرخالص می شود در مرحله بعد توپ کوچکی را داخل محلول گلسیرین می گذارند . و حرارت می دهند هر موقع توپ سقوط کرد درجه نرمی قیر توسط دستگاه تعیین می شود . بنابراين هرچه قير سخت‌تر باشد، درجه نفوذ آن کمتر و برعکس هرچه درجه نفوذ قير بيشتر باشد، قير نرم‌تر خواهد بود . همچنین یکبار دیگر مواد مخلوط شده را داخل همان دستگاه قرار می دهیم و نرمی را پس از مخلوط شدن اندازه گیری می کنیم که در این حالت باید نقطه نرمی 120 باشد .
هدف کلی از تست درجه نفوذ قير، تعيين سختی نسبی 
قير خالص و دميده مي‌باشد که جهت تعیین اين قيرها در تولید ایزوگام استفاده می شود.

 

تست محصول (عایق رطوبتی) :

1 ـ دستگاه آون : در دستگاه آون پایداری حرارتی ایزوگام مورد آزمایش قرار می گیرد . در این آزمایش عایقی رطوبتی به اندازه 10 × 10 را برش می زنیم و در آون قرار می دهیم سپس به مدت 2 ساعت در دمای  1200 درجه سانتیگراد ایزوگام را در آون نگهداری می کنیم در این مدت نباید قیر ایزوگام چکه کند و آب شود.درغیر این صورت باید مقدار لایه تیشو را بیش تر کنیم .
2 ـ دستگاه خمش
ایزوگام در برابر سرما :در این دستگاه یک تکه ایزوگام به اندازه10×10  وارد دستگاه  خمش می شود دمای دستگاه را روی 15- تنظیم می کنیم. همچنین میله ای در این دستگاه تعبیه شده است که بعد از 2 ساعت این میله به سمت پائین حرکت می کند که در این حالت ایزوگام نباید بشکند . اگر در این مرحله عایق رطوبتی شکسته شود باید مقدار قیر سفت را کم کنیم .
3 ـ دستگاه کشش  200 Kg :دستگاه کشش200 کیلو گرمی موجود جهت تست مقاومت کششی
 ایزوگام و لایه های تیشو آن طراحی و ساخته شده است.

در این دستگاه دو لایه پلی استر و تیشو به اندازه30×30 مورد ارزیابی قرار می گیرد. دستگاه کشش دارای دو فک می باشد ، فک بالا و پائین که این عایق در بین این دو فک جای می گیرد و بعد محکم می شود فک پائین ثابت و فک بالایی متحرک و به سمت بالا کشیده می شود در این حالت نباید تیشو دچار پارگی شود.

شرکت ایران ایزوگام با اعزام کارشناسان خود به واحدهای تولید ایزوگام به این نتیجه رسیده است که تنها %35 واحدها از استانداردهاي ISO برخوردارند و بقیه واحدها بدون اهميت دادن به کيفيت ایزوگام تولیدی و حتی مغشوش بودن بازار داخلی و عدم توجه به بازار خارجی عمدتاً در خصوص برقراری آزمايشگاه و تست عایق رطوبتی اقدامی نمی نمايند.