عایق کاری ایزوگام قدیمی

به منظور اجرای مجدد ایزوگام پشت بامی که ۱۰ سال از ایزوگام کردن آن می‌گذرد و دچار جمع شدگی لایه‌ها ، باد کردگی، ترک خوردگی‌ها، رها شدگی عایق رطوبتی سطح بام و برگشت ایزوگام دیواره‌ها شده است باید به ترتیب عملیاتی زیر اقدام کنیم تا اجرای ایزوگام مجدد امری بی فایده نگردد.

۱- معمولا ایزوگامی که مدت زیادی از عمر آن می‌گذرد دچار خاک گر فتگی در روزنه‌های سطح عایق می‌شود که بدین منظور ابتدا باید کل سطح ایزوگام بوسیله آب و جاروی سخت شسته شود تا خاک مانع از نچسبیدن ایزوگام به سطح عایق قبلی نگردد. همچنین شست و شوی پشت بام مزیت دیگری هم دارد و آن این است که با شستن پشت بام، ایزوگام کار از نا مناسب بودن شیب اجرایی قبلی اطلاع پیدا کرده و اقدام به رفع آن با ایجاد آبراه می‌کند تا دیگر آب گرفتگی در پشت بام ایجاد نگردد.

۲- سپس ایزوگام کار باید لایه‌هایی که بر اثر گذشت زمان خود را از سطح پشت بام رها کرده‌اند را بلند کرده و ببرد و اگر این مورد انجام نشود اجرای ایزوگام روی آن بی فایده است و از آنجایی که قیمت ایزوگام به دلیل وجود قیر آن بالاست باعث بوجود آمدن هزینه نا کارآمد اضافی می‌شود.

۳- ایزوگام کار در اقدام بعدی باید ترک خوردگی‌ها را بوسیله قیر خالص پر کرده و یه لایه ایزوگام به اندازه آن ترکها روی آن نصب کند تا مانع از ترک خوردن آن بعد از اجرای ایزوگام مجدد شود.

۴- مرحله بعدی که بسیار اهمیت دارد باد گرفتگی‌ها و جمع شدگی ایزوگام می‌باشد که به مرور زمان ایجاد شده است .برای خارج کردن باد گرفتگی ایزوگام کار باید با تیغ کاتر روی آن را به صورت ضرب دری ببرد و با حرارت زیاد اقدام به نصب ایزوگام قدیمی کند و در مورد جمع شدگی با استفاده از حرارت زیاد و ماله کشی این نقاط را نیز صاف و هم سطح با لایه قدیمی بنماید.

۵- همچنین ایزوگام ۳۰ سانتی متری دیواره‌های پشت بام که دچار بر گشت در جهت معکوس شده‌اند را باید با چراغ ایزوگام مجدد چسبانده شود یا از پایین‌ترین قسمت آن با کاتر برش داده و بردارد.

که راه حل دومی بسیار بهتر از راه حل اول می‌باشد علت آن هم این است که اگر بر روی ایزوگام دیواره قدیمی دوباره یه لایه عایق رطوبتی نصب شود باعث سنگین شدن آن و احتمال باز گشت لایه عمود بسیار فراوان است.

بعد از پایان مراحل زیر سازی بالا اقدام به اجرای ایزوگام کل پشت بام با عایقی که استاندارد است و تا حد امکان از نوع ایزوگام دلیجان باشد می‌کنیم.