اهمیت عایق کاری سالن های مرغداری

یکی از اساسی و مهمترین بخش در راه اندازی مرغداری بعد از احداث ساختمان آن بحث عایق کاری حرارتی و رطوبتی از جمله ایزوگام ، قیرگونی و عایق پشم شیشه (ایزوران) می‌باشد.

 

مزیت‌های عایق کاری مرغداری

۱- مهمترین مزیت ایزولاسیون مرغداری در فصل زمستان نمود پیدا می‌کند در سالن‌های مرغداری از وسایل گرمایشی استانداردی استفاده می‌شود که میزان قابل توجهی انرژی مصرف می‌کند اگر سالن عایق نباشد گرما از طریق سقف یا دیوارها هدر می رود و باعث به وجود آمدن هزینه‌های اضافی به اصطلاح سربار می شود همچنین اگر دمای سالن به میزان مطلوب نباشد غذایی که مرغ‌ها می خورند به صورت غریزی با دویدن صرف گرم کردن محیط می کنند و این امر باعث کاهش روند بزرگ شدن آنها می شود. 
نکته: نتایج حاصل از آزمایش حداقل
۴۰ مرغداری این واقعیت را نشان می‌دهد که ۵۰ درصد هدر رفت انرژی در سالن‌های مرغداری 
از طریق سقف و ۳۰ درصد از طریق دیوارها همچنین ۲۰ درصد از کف سالن می‌باشد.

۲- مزیت عایق کاری سالن فقط در فصل زمستان نیست، بلکه در تابستان هم عایق کاری بخصوص اجرای ایزوگام سقف باعث باز تابش نور خورشید و خنک نگه داشتن محیط داخل سالن می‌شود. اگر ما سقف خود را عایق نکنیم گرمای وارده از طریق تابش نور خورشید باعث افزایش شدت دمای محیط سالن شده که این مسئله باعث ایجاد استرس گرمایی و کاهش بازده ی مر غداری می‌شود.

 

مکان‌هایی که باید عایق شوند

۱- سقف
در گذشته سقف مرغداری را گنبدی می‌ساختند که به دلیل هندسی بودن آن از لحاظ کاهش دمای سالن مرغداری کارایی بسیار زیادی داشت. امروزه این روش به دلیل هزینه بر بودن دیگر استفاده نمی‌شود و بیشتر سقف سالن‌ها را با تیرآهن و بتون می سازند که پس از
نصب ایزوگام فویلدار بر روی آن بهترین روش برای جلوگیری از گرما و سرما می‌باشد.
نکته: اجرای سقف‌های شیروانی و ایرانت به دلیل هدر رفت انرژی مقرون به صرفه نیست.

۲- بدنه
برای عایق کاری بدنه می‌توان از پشم و شیشه(ایزوران)استفاده کرد به شرط اینکه پشم شیشه بین دیواره‌های دو جداره قرار داده شود تا احتمال مرطوب شدن آن به صفر برسد.
نکته
۱: در صورتی که عایق حرارتی خشک باشد می‌تواند از انتقال حرارت جلوگیری کند و در صورت مرطوب شدن خواص خود را از دست می‌دهد.
نکته 
۲: روش دیگر برای عایق کردن بدنه اجرای ایزوگام دولایه (تیشو+پلی استر) می‌باشد که بدلیل استفاده از تیشو نوعی عایق حرارتی و رطوبتی مناسب می‌باشد و نیازی به اجرا میان دیوارهای دو جداره ندارد.

۳- کف
در مناطق سردسیر نیاز به عایق کاری کف بیشتر از مناطق گرمسیر می‌باشد بهترین روش برای عایق کاری کف قیرگونی و ایزوگام می‌باشد و به دلیل اینکه
قیمت ایزوگام نصب شده پایین تر از قیر گونی می‌باشد اغلب مرغداری‌ها کف سالن را با ایزوگام عایق می کنند.

در نهایت صاحبان  این مشاغل با عایق کاری اصولی مرغداری خود باعث کاهش انرژی مصرفی و کاهش مرگ و میر پرندگان به میزان ۱۰ تا ۱۵ درصد همچنین افزایش بازده سود آوری خود در این صنعت می‌شوند.