نگرانی از جولان کالای بی‌کیفیت در بازار ایزوگام

دبیر اجرایی انجمن صنفی ایزوگام دلیجان با اشاره به اینکه 78 درصد واحدهای تولیدکننده عایق رطوبتی دارای علامت استاندارد هستند، خاطرنشان کرد: تا زمانی که فرهنگ‌سازی بیشتری انجام نشود، مصرف‌کننده تمایز و تفاوت عایق‌ها را متوجه نمی‌شود و  قیمت ایزوگام استاندارد دلیلی بر پایین بودن قدرت خرید هم باشد، بازار محلی برای جولان عایق بی‌کیفیت که متقاضی و مشتری هم دارد زیاد خواهد بود.

ابوالفضل حیدری در خصوص میزان صادرات محصولات عایق کاری در استان اظهار کرد: به دلیل موانع موجود در بخش صادرات، در سال گذشته تنها یک درصد تولید را صادرات کرده‌ایم که البته این موانع با ورود به بورس کالا مرتفع شد.

وی گفت: در سراسر کشور 47 واحد تولیدی ایزوگام در بورس کالا پذیرفته شده‌اند که 10 واحد از این تعداد از شهرستان دلیجان هستند.

حیدری با بیان اینکه جلسه‌ای با بورس به منظور هدایت تولیدکنندگان این شهرستان به مراکز تخصصی مثل بورس کالا برگزار شده است، تصریح کرد: واحدهای تولیدی عایق رطوبتی با ورود به بورس کالا نه تنها محصول تولیدی خود را در بورس ارائه می‌کنند، بلکه محصول توسط یک کارگزار خریداری و صادر می‌شود.

دبیر اجرایی انجمن صنفی عایق رطوبتی دلیجان با بیان اینکه موانع موجود بر سر راه صادرات این محصول برداشته شده است، ابراز امیدواری کرد که سال آینده به افزایش 10 درصدی صادرات در این بخش برسیم.

وی یادآور شد: سهم صادرات استان مرکزی نسبت به استان خراسان رضوی بسیار ضعیف است و این در حالی است که بیشترین اجتماع کارخانه ایزوگام را در استان مرکزی داریم، اما در زمینه صادرات این محصول حائز رتبه دهم هستیم.

حیدری با بیان اینکه ایزوگام شرق کشور به دلیل هم مرز بودن با افغانستان و کم بودن هزینه حمل و نقل توانسته بازارها را در دست بگیرد، گفت: زمانی اجتماع کارخانه‌های تولید ایزوگام در دلیجان بود، اما هم‌اکنون 470 واحد ایزوگام در کل کشور تاسیس شده و این شرایط رتبه استان را در زمینه صادرات این محصول تنزل داده است.

وی در ادامه با بیان اینکه در حال حاضر 47 کارخانه ایزوگام با رویکرد صادراتی در کشور وجود دارد، گفت: در شهرستان دلیجان 105 واحد تولیدکننده ایزوگام وجود دارد که از این تعداد 10 واحد در بورس فعالیت دارند و واحدی که در بورس نباشد نمی‌تواند صادرات انجام دهد.

حیدری تصریح کرد: واحدهایی که در بورس فعالیت ندارند، اگر می‌خواهند صادرات انجام دهند باید از طریق برند و مجوز واحدهایی که در بورس فعالیت دارند، نسبت به صادرات اقدام کنند.

منبع: وبسایت ایرونی