تولید مواد نفتی از دود کارخانجات ایزوگام

ریاست دانشگاه آزاد اسلامی واحد نراق حجت‌الاسلام دکتر حسن خیری با بیان اینکه اختراع سامانه تقطیر فیلتراسیون پسماند گازی ایزوگام واحد نراق، از سوی بنیاد ملی نخبگان کشور تایید شده است، گفت: این دستگاه مزایای دیگری به جز کاهش آلودگی هوا نیز برای کارخانه‌ها دارد.

 

حجت‌الاسلام دکتر حسن خیری اظهار داشت: سامانه تقطیر فیلتراسیون پسماند گازی ایزوگام واحد نراق که به دست محققان این دانشگاه ابداع شده است، در پنجمین جشنواره ملی نخبگان دانشگاه آزاد اسلامی و هفتمین جشنواره رویش بنیادهای نخبگان البرز و تهران موفق به کسب تاییدیه شد.


وی افزود: دو طرح از استان مرکزی در این جشنواره پذیرفته شد که یکی از آنها دستگاه مذکور است.


آقای خیری با بیان اینکه شهرستان دلیجان تولیدکننده اصلی ایزوگام در کشور است، افزود: پسماند‌های خروجی از کارخانه‌های تولیدکننده ایزوگام باعث آلودگی هوای این منطقه می‌شود از این رو اساتید محقق این دانشگاه با هدف رسیدگی به مسائل محیط زیست و کاهش آلودگی هوای این شهرستان در صدد ساخت این دستگاه برآمدند.


رئیس دانشگاه آزاد نراق با اشاره به اینکه این مهم اقدامی است که افکار عمومی طالب آن بود، افزود: برای ساخت این دستگاه (سامانه تقطیر فیلتراسیون پسماند گازی ایزوگام)، مسئولان مربوطه به دانشگاه‌های مختلفی از جمله دانشگاه امیرکبیر و صنعتی شریف مراجعه کردند، اما هیچ کدام نتوانستند آن را تولید کنند و دانشگاه نراق این مهم را بر عهده گرفت و با مثبت اعلام شدن نتایج تست این اختراع به ثبت رسید.


وی ادامه داد: این اختراع برای خود کارخانه‌های تولید ایزوگام نیز مفید است، چراکه دود خروجی از آنها را به هشت نوع ماده نفتی تبدیل می‌کند.


خیری گفت: با تولید انبوه این دستگاه، هزینه آن تنها حدود ۱۰ الی ۲۰ میلیون تومان تمام خواهد شد، از این رو توصیه می‌شود که کارخانجات تولیدی ایزوگام و عایق‎های رطوبتی از این دستگاه استفاده کنند.


جناب آقای خیری رئیس دانشگاه نراق تصریح کرد: دستگاه طراحی شده پس از انجام تست آزمایشگاهی توانست ترکیبات نفتی آلاینده در دود کارخانه را جمع آوری و در مخازن جداگانه جداسازی کند و این ترکیبات می‌تواند به عنوان حلال، سوخت و... در صنایع دیگر به کار آید.


رئیس واحد نراق خاطرنشان کرد: علاوه بر آن برخی دیگر از ترکیبات نیز از سوی فیلترهای ویژه جذب می‌شوند.


پنجمین جشنواره ملی نخبگان دانشگاه آزاد اسلامی و هفتمین جشنواره کشوری رویش بنیادهای نخبگان البرز و تهران از بین ۱۸۰ طرح ارائه شده، طرح تولیدی این دانشگاه را به عنوان اختراع برگزیده بنیاد ملی نخبگان کشور مورد تایید قرار داد.

منبع: ایسنا