نقش عایق کاری در صرفه جویی انرژی

استفاده از عایق‎های ساختمانی سال‎ها است که به عنوان یکی از ضروری ترین اجزای ساختمان‎ها مورد توجه قرار گرفته است با عایق کردن منزلتان بخصوص ایزوگام هر زمان که در مصرف انرژی صرفه جویی کنید نه تنها پول پس انداز می‎کنید، بلکه نیاز به سوخت‎های فسیلی مثل نفت، بنزین، زغال سنگ و گازهای طبیعی را کاهش می‎دهید. همچنین زیاده روی در مصرف این سوخت‎ها باعث آلودگی زیست محیطی و گرم شدن زمین می‎شود که با صرفه جویی مصرف انرژی در نتیجه استفاده از عایق کاری از آن جلوگیری می‎شود.


 عايقكاری نقش بسيار مهمی درزندگی ایرانیان داشته است واين خود جلوه ای از تمدن ديرينه ايرانيان بوده است آنها با استفاده از مصالح ساختمانی خانه‎های خود را طوری طراحی و می‎ساختند که نیاز به گرمایش و سرمایش به کمترین میزان خود برسد به طور مثال با ساختن سقف خانه‎ها به شکل گنبدی باعث خنک تر شدن داخل خانه در تابستان نسبت به محیط بیرون می‎شدند.


ایزوگام چگونه باعث خنک تر شدن و گرم شدن خانه می‎شود؟

عایق یا ایزوگام دلیجان نقش بسیار مهمی در گرم نگه داشتن ساختمان در فصل زمستان و خنک نگه داشتن آن در فصل تابستان دارد.  
۱- ایزوگام فویلدار با باز تاب نور خورشید در تابستان باعث می‎شود گرمای کمتری جذب خانه شود در نتیجه دمای داخل خانه ۱۵ درجه پایین تر آمده و خنک تر می‎شود.
۲- همچنین لایه پشم شیشه بکار رفته در ایزوگام جلوی خارج شدن گرمای داخل خانه را در زمستان می‎گیرد در نتیجه دمای داخل خانه ۱۰ درجه گرمتر از دمای بیرون می‎شود. 


ایزوگام را چگونه انتخاب کنیم؟

فاکتور مهم در انتخاب ایزوگام برای عایق کاری میزان مقاومت حرارتی آنها می‎باشد.
هرقدر میزان مقاومت بالاتر باشد ،عایق حرارت کمتری از خود عبور می‎دهد در نتیجه باعث بهینه سازی دمای خانه می‎شود پس در انتخاب ایزوگام نباید فقط به
قیمت ایزوگام دلیلی بر استاندارد بودن آن توجه کرد.

 

کدام مکانها باید ایزوگام شوند؟

سقف‌ها، دیوارهای خارجی، کف واحد مسکونی و همچنین لوله‌های آبگرم مرسوم‌ترین و اصلی‌ترین مکان‌هایی هستند که عایق‌کاری روی آن‌ها پیاده‌سازی می‌شود.
۱- سقفها: با
اجرای ایزوگام سقف مصرف انرژی برای گرمايش و سرمايش ساختمان را 15% تا 25% كاهش می‎یابد.
۲- بدنه ساختمان: با
نصب ایزوگام به بدنه مصرف انرژی برای گرمايش و سرمايش ساختمان حدود 10% كاهش می‎یابد.
۳- كف: عایق کردن کف با ایزوگام تک لایه مصرف انرژی در زمستان را 5% كاهش می‎دهد.

 

بر اساس مقررات ملی ساختمان، تمام ساختمانها باید اصول مبحث 19 که مربوط به بهینه سازی انرژی می‎باشد را هنگام ساخت رعایت کنند که ایزولاسیون یکی از این موارد می‎باشد.