آشنایی با فرآیند تولید انواع ایزوگام

یکی از عایقهای رطوبتی مورد استفاده از ساختمان ایزوگام است که امروزه از آن استفاده فراوانی می شود. ایزوگام وسیله ای مناسب برای عایقکاری بخشهای مختلف ساختمان است که به راحتی قابل نصب است. فرایند تولید ایزوگام بر اساس نوع ایزوگام متفاوت است اما اکثر ایزوگامهای مورد استفاده توسط شرکتهای فروش و نصب ایزوگام یکسان است و به همین جهت فرایند یکسانی دارد.

 

تولید ایزوگام

بسته به نوع ایزوگام تولیدی (ایزوگام دو لایه یا ایزوگام تک لایه) تیشو و پلی آستر وارد تشتک قیر می‌ گردند تا آماده تولید ایزوگام شوند. سپس با مواد پرایمری یا قیر دمیده آغشته می‌گردد. در مرحله بعدی تولید ایزوگام ضخامت لایه توسط مجرای خروجی  تعبیه شده جهت خروج ایزوگام در بالای تشتک قیر تنظیم میگردد. این مرحله ضخامت ایزوگام تولیدی تعیین می شود و ایزوگام با ضخامتهای مختلف تولید می شود. سپس ورق آلومینیم به ایزوگام چسبیده و وارد حوض آب می‌ گردد تا عملیات پایانی ترکیب ایزوگام انجام شود. لایه مواد ایزوگام پس از گذر از حوض آب و عبور از بین غلطک سرد می شود و قالب ایزوگام را تشکیل می دهد.

پس از ساخت ایزوگام پلاستیک پشته لایه که معمولا علامت تجاری شرکت تولید کننده و اطلاعات مربوط به ایزوگام روی آن نوشته شده است به ایزوگام اضافه می‌ گردد و عملیات تولید ایزوگام به پایان می رسد. در نهایت لایه تولید شده ایزوگام وارد آسانسور ذخیره‌ سازی می گردد تا با ذخیره‌ سازی موقت لایه های تولید شده ایزوگام در دستگاه از توقف خط تولید جلوگیری به عمل آید. همچنین فن‌ های خشک‌ کننده خط تولید ایزوگام، عملیات خشک کردن لایه های ایزوگام را انجام می دهند و ایزوگام خشک شده را از شرکت خارج می کنند.

پس اتمام تولید ایزوگام و خروج ایزوگام تولید شده و قابل استفاده، ایزوگام وارد دستگاه رول کن می‌ گردد تا صفحات ایزوگام را به رول های کوچک تقسیم کند. این دستگاه ایزوگامهای را به طول ۱۰ متر دور میله‌ ای مخروطی شکل، می گرداند و رول ایزوگام را تولید می کند. پس از رول شدن ایزوگام ها، لایه ایزوگام بریده می شود و رول به بیرون از دستگاه پرتاپ می‌ گردد  و در آنجا نیز توسط نیروی انسانی در انبار چیده می شود.

 

شرکتهای تولید کننده ایزوگام

ایزوگامهای موجود در بازار توسط شرکتهای مختلف تولید کننده ایزوگام تولید می شود که هر یک ویژگی های خود را دارند. برخی از این ایزوگام ها نامرغوب و غیراستاندارد بوده و از کیفیت کافی برخوردار نیستند که پس از مدتی کارایی خود را از دست می دهند و در مقابل رطوبت مقاومت نمی کنند. برخی از ایزوگامهای تولید شده نیز دارای استاندارد هستند و از کیفیت و مرغوبیت بالایی برخوردار هستند. برخی از این ایزوگام ها عبارتند از ایزوگام شرق، ایزوگام بام گام عایق، ایزوگام دلیجان، ایزوگام شرق مشهد، ایزوگام بام گستر، ایزوگام سینا بام، ایزوگام گل پوشش، ایزوگام آذرگام تبریز، ایزوگام سراپوش دلیجان، ایزوگام سامان دلیجان که از شهرت زیادی در بازار ایزوگام و عایق های رطوبتی برخوردارند.

منبع: novin95.com