نکاتی جهت خرید ایزوگام مرغوب و با کیفیت

اغلب ساختمانهای امروزی دارای ایزوگام هستند. عایق کاری ساختمان با استفاده از ایزوگام یکی از روشهای نوین عایق کاری ساختمان می باشد. شرکتهای بسیاری به تولید و نصب ایزوگام های متفاوت می پردازند که مرغوبیت هر یک با دیگری متفاوت است. ایزوگام بام بعد از اولین بارندگی کیفیت خود را نشان می‌دهد. اگر در بارندگی درز و راه نفوذ آب نداشته باشد و به درستی کار کند تا سال‌های زیادی دوام خواهد آورد.

به نقل از سایت دنیای اقتصاد، بیشتر شرکت‌های معتبر تولید کننده ایزوگام مانند ایزوگام شرق، ایزوگام دلیجان، ایزوگام بام گام عایق، ایزوگام سامان و ... نمایندگی‌هایی در کشور دارند که متخصصان خود را به محل اعزام می‌کنند و بعد از بازدید ساختمان و ارائه مشاوره محصول خود را به آنها می فروشد. ایزوگام مرغوب و با کیفیت مانند ایزوگام دلیجان در درجه اول باید شرایط استاندارد ایران را اجرا کند. در این میان مقاومت و کارایی ایزوگام باید نسبت به هوای منطقه (گرما و سرما) مناسب باشد و مقاومت کافی را داشته باشد. از طرف دیگر طول عمر کافی را نیز داشته باشد و همچنین به لحاظ کششی مقاومت کافی را دارا باشد.

 

ایزوگام، نسل جدید عایقهای رطوبتی

پیدایش و به وجود آمدن عایق‌های رطوبتی نسل جدید که معروف به ایزوگام هستند به دلیل ویژگی‌های منحصربه‌فرد در برابر عایق‌بندی‌های رطوبتی قدیمی‌تر همچون قیرگونی و آسفالت، توجه ویژه‌ای را در بین مردم به خود اختصاص داده‌اند. به طوری که استفاده از این نوع عایق‌های رطوبتی در قسمتهای مختلف ساختمان دیده می شود. عایق کاری کف توالت با ایزوگام، نصب ایزوگام سرویس بهداشتی، اجرای ایزوگام گلخانه، ایزوگام کاری باغچه، نصب ایزوگام سقف ساختمان، اجرای ایزوگام روی دیوار، ایزوگام کاری و نصب ایزوگام در تمام قسمت های ساختمان از جمله مکانهای مختلف نصب ایزوگام می باشند. در چنین شرایطی قطعا تولید ایزوگام و عایق رطوبتی به شدت رشد خواهد کرد و تعداد کارخانه های تولید ایزوگام و به تبع آن تعداد شرکتهای نصب ایزوگام و عایقهای رطوبتی بیشتر خواهد شد. شرکت‌های تولیدکننده ایزوگام و عایق رطوبتی ملزم به رعایت استانداردهای تولیدی این محصوص هستند اما عایق‌هایی در بازار ایزوگام مشاهده می‌شود که از استانداردهای لازم برخوردار نیستند و مرغوبیت کافی را ندارند. با این شرایط استفاده از عایق‌های رطوبتی نامرغوب و ایزوگام  غیراستاندارد در ساختمان‌ها مشکلات ثانویه را به دنبال خواهد داشت. مشکلاتی که در آینده گریبان مالک ساختمان و ساکنان آن را خواهد گرفت و آنها را گرفتار خواهد کرد. متاسفانه شهروندان اطلاعات کافی نسبت به ویژگی‌های ایزوگام و عایق رطوبتی مرغوب را ندارند و به راحتی به وسیله تبلیغات فریبنده شرکت‌های ایزوگام فریب می خورند و دچار مشکلات ناشی از بی کیفیتی ایزوگام می شوند.

 

نحوه شناخت ایزوگام مرغوب و استاندارد

ایزوگام استاندارد پشم شیشه

مدیرعامل شرکت ایزوگام پشم شیشه درباره چگونگی شناسایی ایزوگام استاندارد و مرغوب می‌گوید: تنها راهی که شهروندان با استفاده از آن می‌توانند ایزوگام مرغوب و باکیفیت را تشخیص دهند این است که لایه عایق با هر قدرت کششی پاره نشود و مقاومت داشته باشد و در صورت تا شدن از پشت، نشکند. مدیرعامل شرکت ایزوگام پشم شیشه درخصوص عمر ایزوگام خوب و مرغوب می‌گوید: میانگین عمر یک عایق خوب پانزده سال است. ایزوگام نصب شده پس از اولین برف و باران کیفیت خود را نشان می دهد. اگر مشکلی نداشته باشد تا سال‌های زیادی دوام می‌آورد و عایق مناسبی برای ساختمان خواهد بود.

 

ایزوگام مرغوب شرق

مدیر نمایندگی ایزوگام شرق نیز در این خصوص می‌گوید: اگر زیرسازی محل نصب ایزوگام مناسب باشد و از مصالح باکیفیت استفاده شده باشد و همچنین ایزوگام مورد نظ سوراخ نشود، این ایزوگام بالای ده سال عمر خواهد کرد و به خوبی در برابر رطوبت مقاومت خواهد کرد. وی با انتقاد از اینکه برخی شهروندان برای عایق‌کاری و نصب عایق رطوبتی ساختمان خود به ارزانی ایزوگام فکر می‌کنند، می‌گوید: نمایندگی‌های شرکت‌های معتبر تولید کننده ایزوگام گرچه خدمات گران‌تری ارائه می‌دهند اما آن‌ها به اصول خاصی توجه می‌کنند که در دوام ایزوگام و کارایی آن تاثیر بسزایی دارد. ایشان افزود: اغلب شرکت‌های معتبر تولید کننده ایزوگام مانند ایزوگام دلیجان، نمایندگی‌هایی دارند که در مقابل سفارش‌ها، کارشناسان و نصابان ایزوگام خود را به محل اعزام می‌کنند و مشاوره‌های لازم را به متقاضیان ارائه می‌دهند تا بهترین خدمات را به مشتران خود ارائه دهند. وی ادامه می‌دهد: اگر برای مالکان ساختمان افزایش طول عمر ایزوگام و عایق رطوبتی مهم است مقداری افزایش هزینه را بپذیرند و در عوض ایزوگام با کیفیت و مرغوب را در ساختمان خود نصب کنند و آن را در مقابل رطوبت و باران ایمن کنند.

 

ایزوگام باکیفیت رووف ایران 

کارمند فروش شرکت تولید کننده ایزوگام رووف ایران با بیان اینکه مردم نسبت به نوع استفاده از عایق‌های رطوبتی و ایزوگام مرغوب و استاندارد آگاهی کافی ندارند می‌گوید: گرایش اغلب مردم به سمت استفاده از ایزوگام ارزان قیمت است که در این صورت و به کیفیت و دوام آن چندان توجه نمی شود و از ایزوگام و عایقهای بی کیفیت و نامرغوب استفاده می شود. وی تصریح می‌کند: اگر همه شهروندان به استفاده از عایق‌های استاندارد گرایش پیدا کنند، علاوه بر اینکه کارخانه‌داران معتبر به تولید بیشتر ترغیب می‌شوند، کارخانه‌هایی هم که سوء‌استفاده می‌کنند ناچار می‌شوند کیفیت خود را بالا ببرند. وی درخصوص ویژگی‌های ایزوگام مطلوب اعلام می‌کند: مقاومت ایزوگام و عایق رطوبتی باید نسبت به هوای منطقه (گرما و سرما) مناسب باشد و مقاومت کافی در برابر آن را داشته باشد. همچنین از طول عمر لازم و مرغوبیت کافی برخوردار باشد تا در برابر رطوبت و باران ساختمان را ایمن کند. برخی تولیدکنندگان ایزوگام با سوء‌استفاده از علامت تجاری ایزوگام شرق اقدام به تولید و عرضه ایزوگام غیراستاندارد می‌کنند که این کار غیرقانونی است. در تولید ایزوگام استاندارد باید از مواد اولیه مرغوب و با کیفیت استفاده شود به این معنا که از الیاف پلاستیک بازیافت شده استفاده نشود و ناخالصی نداشته باشد. همچنین این مواد پالایش شده باشد تا ایزوگام تولید شده به خوبی در برابر رطوبت مقاومت کند. وی می‌افزاید: برخی کارخانه‌ها در تولید ایزوگام برای سود بیشتر از مواد نامرغوب استفاده می‌کنند و از آنجا که واحد پالایش ندارند در تولید ایزوگام استاندارد نیز موفق نیستند.

 

امتیازات ایزوگام

تقوی در خصوص امتیازها و برتری های ایزوگام نسبت به دیگر عایق‌های رطوبتی مانند آسفالت و قیرگونی می‌گوید: ایزوگام، دارای قابلیت نصب سریع است و به راحتی در هر مکانی قابل نصب است. همچنین وزن زیاد دیگر عایق‌ها را ندارد و بار روی ساختمان را به خود می‌گیرد که این خود موضوع مهمی است. علاوه بر این، از ضمانت برخوردار است و نیز شرکت بازرگانی صنایع پتروشیمی، مواد اولیه پلیمر را تنها در اختیار صنایع ایزوگام قرار می‌دهد. دهقان در این زمینه تصریح می‌کند:‌ ایزوگام نسبت به دیگر عایق‌ها از طول عمر بیشتری برخوردار است و بدون تخریب در ساختمان نصب می شود.